Dramatický pokles predaja a zákazníkov
Skupina Mall Group, ktorá prevádzkuje známy e-shop Mall.sk, sa potápa do čoraz hlbších finančných problémov. Za posledný rok stratila takmer 400-tisíc aktívnych zákazníkov a jej hospodárske výsledky sú hlboko v červených číslach. Poľská materská spoločnosť Allegro sa snaží situáciu zachrániť.
Mall Group, ktorá pôsobí v piatich krajinách strednej a východnej Európy vrátane Slovenska, zažíva ťažké časy. Najnovšie finančné ukazovatele odhaľujú alarmujúci trend poklesu vo všetkých kľúčových oblastiach, píše magazín Forbes.
Za prvý polrok 2024 dosiahla skupina EBITDA (zisk pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou) mínus 31,5 milióna eur, čo je ešte horší výsledok ako v rovnakom období minulého roka. Ešte výraznejší prepad zaznamenal objem predaného tovaru, ktorý sa medziročne znížil o takmer 36 percent. Kým v druhom kvartáli 2023 predal Mall Group tovar za 161 miliónov eur, v rovnakom období tohto roka to bolo len 103 miliónov eur.
Znepokojujúci je aj úbytok aktívnych zákazníkov. Za jeden rok stratila skupina takmer 12 percent zákazníkov, čo predstavuje približne 400-tisíc ľudí. V súčasnosti má Mall Group 3,7 milióna aktívnych zákazníkov, ktorí za posledných 12 mesiacov uskutočnili aspoň jeden nákup.
Allegro hľadá riešenie
Poľská spoločnosť Allegro, ktorá Mall Group kúpila pred štyrmi rokmi za 881 miliónov eur, sa snaží situáciu zachrániť. Jedným z kľúčových krokov je zmena marketingovej stratégie.
„S dôrazom na zvýšenie ziskovosti Mallu sme obmedzili marketingovú podporu mnohých výrobkov s nízkou maržou alebo produktov bežnej potreby, ktorých predaj nespĺňal očakávania, a tak generoval straty,“ vysvetľuje Marcin Gruszka, riaditeľ komunikácie Allegro Group.
Táto stratégia sa zameriava najmä na elektroniku a bielu techniku, ktoré tvoria významnú časť sortimentu Mallu, ale prinášajú nízke marže. „Pokles počtu nakupujúcich a hrubej hodnoty tovaru je prirodzeným dôsledkom vyradenia týchto produktov z ponuky,“ dodáva Gruszka.
Nádej pre slovenskú vetvu?
Napriek celkovým problémom skupiny Mall Group sa zdá, že slovenská vetva si vedie relatívne dobre. Spoločnosť Internet Mall Slovakia, ktorá riadi slovenské aktivity, vykazovala v posledných piatich rokoch zisk okolo jedného milióna eur ročne. Minulý rok dosiahla obrat na úrovni 70 miliónov eur.
Otázkou zostáva, či sa pozitívne výsledky slovenskej vetvy dokážu udržať aj naďalej v kontexte celkových problémov skupiny. Allegro sa snaží eliminovať stratové časti ponuky, čo by mohlo priniesť zlepšenie hospodárskych výsledkov v budúcnosti. „Postupne sa nám darí eliminovať stratovú časť ponuky,“ tvrdí Gruszka.
Budúcnosť Mall Group zostáva neistá. Či sa podarí Allegru skupinu ozdraviť a vrátiť ju k ziskovosti, ukážu až nasledujúce mesiace a roky. Isté je, že Mall čakajú ďalšie významné zmeny a reštrukturalizácia, ak chce prežiť v náročnom prostredí online maloobchodu.