Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Obľúbená funkcia bola doteraz zadarmo, no odteraz si za ňu Slováci zaplatia

Autor: Peter

Offline mapy viacerých krajín v Mapy.cz len s predplatným Mapy.cz je populárna česká mobilná a webová aplikácia pre mapovanie, navigáciu…

Rysuje sa zlom. Apple spraví historické a mimoriadne dôležité rozhodnutie

Autor: Peter

Apple prejde od Sony k Samsungu Trh s foto snímačmi pre smartfóny vôbec nie je zanedbateľný. Najväčším výrobcom je stále…

RECENZIA: Nedá sa poškriabať, rozbiť a prežil mrazničku. Tento smartfón nemá konkurenciu

Autor: Peter

Nevadí mu zima, škrabance a ani pády na zem Honor Magic7 Lite je najnovším prírastkom do smartfónov strednej triedy, ktorý…

TOP filmy a seriály sveta na jednom mieste. Obľúbená služba bude pre Slovákov úplne zadarmo

Autor: Peter

Obľúbená video streamovacia služba Apple TV+ bude pre Slovákov už počas najbližšieho víkendu úplne zadarmo. Sledovať budú môcť desiatky populárnych…

Nikto jej nerozumie. YouTube testuje novinku, ktorá vás „prilepí“ k obrazovke

Autor: Peter

YouTube chce, aby ste neprestali so sledovaním Nielen hudobné, ale aj video streamovacie platformy majú za cieľ používateľa zaujať a…

Ruské herné konzoly sú technologickou hanbou. Vláda už teraz priznala to najhoršie

Autor: Peter

Rusko momentálne čelí viacerým sankciám, ktoré sa týkajú prakticky všetkých odvetví. Dôvodom je pretrvávajúci konflikt na Ukrajine. Z tohto dôvodu…