Projekt, ktorý zmení kontinent
Viete si predstaviť, že nastúpite v Španielsku do vlaku a o niečo málo cez päť hodín ako zázrakom vystúpite v Maroku? Cestovanie vlakom medzi jednotlivými mestami či štátmi je na dennom poriadku. Dostať sa však až na iný kontinent je už iná liga. Áno, znie to ako námet na dobrý sci-fi film alebo knihu. Avšak najnovšie informácie hovoria, že sme k tomu bližšie než kedykoľvek predtým.
Nový projekt ponúka presne takúto možnosť – zo Španielska do Maroka za pár hodín vďaka podmorskému vlakovému tunelu. Myšlienka ako taká vôbec nie je nová. Po prvý raz sa o nej diskutovalo už v roku 1979, pričom štúdie prebiehali až do roku 1981. S projektom sa však ďalej pokročiť nepodarilo. Až doteraz.
Podvodný tunel spájajúci Európu s Afriku by mohol byť realitou do roku 2030. Čo však stojí za urýchlením tohto projektu? Jedným slovom – futbal. V roku 2030 sú totiž na pláne majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré sa budú konať práve v Španielsku, Portugalsku a Maroku.
Táto ostro sledovaná akcia rozhodne priláka nespočetné množstvo nadšencov, ktorí sa budú chcieť pohodlne a efektívne pohybovať medzi jednotlivými centrami diania. Práve preto sa kladie taký dôraz na čo najrýchlejšie dokončenie tejto stavby. Tieto predsavzatia sú nanajvýš ambiciózne a ich naplnenie by predstavovalo jednoznačný inžiniersky zázrak 21. storočia.
Tunel o dĺžke 38 kilometrov
Trasa medzi kontinentmi by začínala v hlavnom meste Španielska Madrid a viedla by cez mesto Algeciras na južnom konci Pyrenejského polostrova. Vlak by sa následne napojil na podvodný tunel pod Gibraltárskym prielivom medzi Punta Paloma v Španielsku a Punta Malabata v Maroku. Ďalšia zastávka je už v marockom Tangere, až napokon príde do cieľovej destinácie Casablanca.
Celá trať bude mať celkovú dĺžku 38 kilometrov, z čoho 28 kilometrov bude zasadených pod hladinou mora v hĺbke 175 až 475 metrov. Môžete sa pripraviť na nerušenú päť a pól hodinovú cestu. Oficiálne náklady zatiaľ známe nie sú, no odhaduje sa, že výstavba by vyšla na približne 6 až 8 miliónov eur.
V rámci projektu sa počíta s troma paralelnými tubusmi. Dva z nich majú byť jednokoľajové pre vysokorýchlostné vlaky s priemerom 7,9 metra a jedným servisným tunelom s priemerom 6 metrov. Maximálny sklon trate bude podľa zdrojov 3 %.
Množstvo prekážok na ceste
S výstavbou to rozhodne nebude len tak. Konštruktéri a inžinieri sa totiž musia vysporiadať s viacerými nepríjemnými patáliami. Najväčšiu komplikáciu predstavuje aktívny tektonický zlom, ktorý prechádza Gibraltárskym prielivom. Ten totiž zvyšuje riziko zemetrasenia. Okrem toho sú značným problémom aj silné morské prúdy a tvrdé skalné podlažie.
Úspešné uskutočnenie tejto myšlienky by prinieslo niekoľko pozitív. Projekt by prilákal nové investície, priemyselné odvetvia a pracovné príležitosti. Cesta medzi kontinentmi by bola nielen dostupnejšia, pohodlná a efektívna, ale hlavne by prispela aj k šetreniu životného prostredia. Odhady uvádzajú, že ročne by sa tunelom mohlo prepraviť až 12,8 miliónov osôb. Okrem toho by sa zvýšila aj preprava tovaru a energetických zdrojov.