Predstavte si kokpit vybavený adaptívnymi rozhraniami a pohlcujúcimi displejmi. Digitálny asistent poskytuje aktuálne informácie, zatiaľ čo prilba premieta dôležité údaje priamo do zorného poľa pilota. Gestá ovládajú príkazy na bezpilotné platformy a vibrácie riadiacej páky intuitívne prenášajú informácie o rýchlosti motora a letových podmienkach. Tento technologický mix, ktorý ponúka hranice možností a napodobňuje zázračné riešenia zo sveta sci-fi, predstavil Airbus.
Projekt Enhanced Pilot Interfaces & Interactions for Fighter Cockpit (EPIIC) je financovaný Európskym obranným fondom. Práve spoločnosť Airbus Defence and Space je jedným z lídrov projektu, ktorá testuje nové technológie v laboratóriu Future Air Capabilities v španielskom meste Getafe.
Pokročilé okuliare, prilbové systémy a AI
Skúšajú sa tu pokročilé okuliare, ktoré rozpoznávajú gestá pilota a umožňujú mu interakciu s rôznymi systémami v prostredí bojového kokpitu. Cieľom projektu EPIIC je je zabezpečiť technologickú suverenitu Európy v oblasti obrany. Jeho súčasťou je vývoj technológií, ako sú virtuálni asistenti, adaptívne rozhrania, veľkoplošné displeje či prilbové zobrazovacie systémy.

Prilba premieta kľúčovú informácie priamo do zorného poľa a piloti budú môcť využívať projekciu pomocou rozšírenej reality. Opäť tu nechýba možnosť ovládania gestami, hlasom či dokonca pohybom očí, čo zlepší komfort pilotov a ich reakcie v kritických situáciách.
Airbus nezabúda ani na tradičné ovládacie prvky
Aj napriek tomu, že systém obsahuje množstvo futuristických prvkov, kľúčovým aspektom je stále filozofia HOTAS (Hands On Throttle And Stick). To znamená, že súčasťou kokpitu je stále tradičný joystick a páka pre ovládanie ťahu motorov.

Projekt EPIIC stavia na integrácii umelej inteligencie. AI bude fungovať ako digitálny asistent, ktorý analyzuje veľké množstvo dát zo senzorov lietadla, vojenských družíc a ďalších zdrojov. Pilot bude mať vďaka tomu prehľad o situácii na bojisku v reálnom čase. AI bude tiež pomáhať pri ovládaní autonómnych dronov, ktoré budú stíhačku doprevádzať.
Jedným z hlavných cieľov všetkých nových funkcionalít je posilniť takzvané situačné povedomie pilota. Ide vlastne o jeho schopnosť vnímať a vyhodnocovať aktuálnu situáciu okolo seba. Pilot sa musí vedieť rozhodnúť pod tlakom a nové systémy budú monitorovať jeho fyzický stav, dokážu dokonca predvídať únavu alebo stres.