Google zavádza celosvetovo jednotnú doménu pre všetkých
V rámci zlepšenia infraštruktúry sa Google rozhodol pre razantný krok. Na regionálne domény typu google.sk, google.cz či google.fr môžeme zabudnúť. Všetky tieto národné domény totiž oficiálne končia. Google namiesto toho začne po celom svete používať jednotnú doménu globálneho charakteru google.com.
Staré-dobré regionálne domény slúžili na to, aby vyhľadávač poskytoval používateľom v danom regióne lokálne relevantné výsledky. To znamená, že ak ste vyhľadávali niečo napríklad na doméne google.sk, zobrazili sa vám slovenské výsledky. Pôvodne totiž Google využíval ccTLD (country code top-level domain).
Doména google.sk bola spustená 17. novembra 2005. Tento krok bol súčasťou expanzie spoločnosti Google na slovenský trh, čo umožnilo používateľom prístup k lokalizovaným službám a obsahu.
Zlom však nastal v roku 2017, kedy si vyhľadávanie na Google prešlo výraznou zmenou. Odvtedy totiž algoritmy začali používať polohu GPS, IP a nastavenia zariadenia. Výsledky sa teda zobrazovali na základe fyzickej polohy používateľov a nie podľa toho, aká bola zadaná doména. Používateľ pripojený na území Slovenska tak dostal slovenské výsledky aj s doménou .com.

Vzhľadom na to, že tento spôsob funguje už dobrých pár rokov, je používanie národných domén kontraproduktívne.
Pre používateľov sa síce jedná len o čisto kozmetickú úpravu, no samotnej spoločnosti to v rámci technickej náročnosti výrazným spôsobom pomôže. Okrem optimalizácie pamäte sa zlepší aj distribúcia obsahu. Zadané požiadavky sa totiž prostredníctvom jednotnej domény presmerujú do najbližších dátových centier. Nehovoriac o tom, že Google týmto vytvára podmienky pre AI.
Používatelia si nič nevšimnú
Dobrou správou je, že jediné, čo sa pre nás zmení, budú posledné tri písmenká za bodkou. Namiesto google.sk sa v adresnom riadku bude po novom zobrazovať google.com.
Zmena domény žiadnym spôsobom neovplyvní výsledky vyhľadávania. Aj napriek tomu, že budú slovenskí používatelia presmerovaní na google.com, budú výsledky vyhľadávania ponúkané podľa aktuálnej polohy používateľov.
Google však v tejto veci upozorňuje, že pravdepodobne budú používatelia musieť nastaviť niektoré preferencie vyhľadávania, ako napríklad jazyk alebo región. Spoločnosť plánuje zmeny zaviesť v priebehu najbližších mesiacov, pričom sa začne v USA a EÚ. Potom prejdú aj na Áziu a Latinskú Ameriku. Zákazníci nemusia ani pohnúť prstom, keďže všetky zmeny prebehnú automaticky na serverovej úrovni.