Autopilot od Tesly? Porazil ho optický klam
Často býva prezentovaný ako technologická špička v oblasti autonómneho riadenia. Autopilot od Tesly sa však na rozdiel od mnohých konkurentov spolieha výlučne na kamery a umelú inteligenciu, pričom odmieta použitie senzorov typu LiDAR fungujúcich na báze laserového lúča. Aké výsledky to prináša? Na tému upozornil chip.de.
Tento prístup je predmetom mnohých diskusií, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť na cestách. Bývalý inžinier NASA a populárny YouTuber Mark Rober sa rozhodol otestovať limity technológie zabudovanej v elektroautách od Tesly. V jednom zo svojich experimentov nechal Rober vyrobiť stenu z polystyrénu. Na ňu nalepil obrázok cesty, ktorá vytvára zdanie, že pokračuje ďalej. Túto optickú ilúziu potom postavil priamo do dráhy testovaných vozidiel.
Výsledok bol pre Teslu doslova katastrofálny. Zatiaľ čo auto vybavené LiDARom pred stenou bezpečne zastavilo, Tesla do nej narazila bez akéhokoľvek spomalenia. Laserové senzory totiž vnímajú prekážky na základe odrazu svetelných lúčov, zatiaľ čo kamery Tesly sa nechali jednoducho oklamať falošným obrazom. Výsledok vám priblíži video:
Kritika elektromobilov Tesly
Táto skúška okamžite vyvolala na internete rozsiahlu diskusiu. Niektorí kritici tvrdia, že test vraj nebol spravodlivý, pretože Tesla nebola v najvyššom stupni autonómneho riadenia (ide o režim „Full Self Driving“ – FSD).
Rober však dodatočne zverejnil nezostrihané zábery z interiéru, ktoré potvrdzujú, že autopilot bol naozaj aktivovaný. Navyše, aj keby Tesla nebola v režime FSD, stále by mala automaticky zabrzdiť, čo sa nestalo.
Aj keď sa zdá byť nepravdepodobné, že by vám niekto cielene postavil falošnú cestu ako prekážku na diaľnici, tento problém určite nemožno vyriešiť mávnutím ruky. Tesla môže mať totiž ťažkosti rozpoznať prekážky v podmienkach zlej viditeľnosti. Príkladov je mnoho – hustá hmla, prudký dážď alebo silné odrazy svetiel v mestskom prostredí.
Elon Musk tvrdí, že ľudia riadia vozidlá len s pomocou očí a rozumu, takže aj stroje by mali zvládnuť jazdu len na základe kamier a umelej inteligencie. Realita však ukazuje, že autonómne systémy nemožno porovnávať s ľudskými schopnosťami – musia byť oveľa lepšie, aby sa stali plnohodnotnou, bezpečnou a dôveryhodnou alternatívou.