Herná spoločnosť Ubisoft čelí vážnym právnym problémom. Dvaja hráči podali na spoločnosť hromadnú žalobu pre údajné zavádzanie spotrebiteľov a neoprávnené znemožnenie prístupu k zakúpenej hre The Crew. Žaloba sa na kalifornský súd dostala začiatkom novembra tohto roka.
Matthew Cassell a Alan Liu, ktorí podali žalobu, tvrdia, že Ubisoft porušil kalifornské zákony na ochranu spotrebiteľa hneď v niekoľkých bodoch. Hlavným problémom je marcové vypnutie herných serverov pre populárnu závodnú hru The Crew. To spôsobilo, že hra sa stala kompletne nehrateľnou. Informuje o tom portál Polygon.com.
Spoločnosť neposkytla žiadnu alternatívu
„Spoločnosť nás uviedla do omylu tým, že nám predala produkt, ktorý sme si mysleli, že vlastníme, no v skutočnosti išlo len o dočasnú licenciu,“ uvádza sa v žalobe. Hráči pritom poukazujú na to, že si zakúpili fyzické kópie hry na diskoch, no aj napriek tomu k nim stratili prístup.
Situácia je o to závažnejšia, že Ubisoft neposkytol žiadnu alternatívu v podobe offline režimu, ktorý by umožnil pokračovať v hraní aj po vypnutí serverov. Žalobcovia prirovnávajú konanie spoločnosti k absurdnej situácii:
Je to, ako keby výrobca flipperov prišiel k majiteľovi automatu domov a jednoducho mu odmontoval základné komponenty potrebné na hranie.
Právni zástupcovia žalobcov zdôrazňujú, že spoločnosť zavádzala spotrebiteľov dvojakým spôsobom. Prvým bolo tvrdenie, že zákazníci kupujú plnohodnotnú hru, nie len licenciu. Druhým problematickým bodom je údajné klamlivé tvrdenie o obsahu fyzických diskov, ktoré v skutočnosti slúžili len ako kľúč k digitálnej verzii hry.
Hoci Ubisoft ponúkol vrátenie peňazí hráčom, ktorí si hru zakúpili tesne pred oznámením vypnutia serverov, dlhoroční fanúšikovia zostali bez akejkoľvek kompenzácie. Práve preto sa žalobcovia usilujú o priznanie štatútu hromadnej žaloby, aby sa k nim mohli pripojiť aj ďalší poškodení hráči.
Ako na to reagovala spoločnosť Ubisoft?
Zaujímavosťou je, že celý prípad prichádza v čase, keď Kalifornia schválila nový zákon AB 2426. Ten od budúceho roka zaviaže predajcov digitálneho obsahu jasne informovať zákazníkov o tom, že kupujú len licenciu, nie plné vlastníctvo produktu.
Ubisoft sa zatiaľ k žalobe oficiálne nevyjadril. Spoločnosť však už skôr reagovala na kritiku oznámením, že pre novšie hry série – The Crew 2 a The Crew Motorfest – plánuje implementovať offline režimy. Toto riešenie však nerieši problém prvého dielu, ktorý zostáva pre hráčov nedostupný.
Prípad vyvoláva širšiu diskusiu o právach spotrebiteľov v digitálnej ére a o tom, čo vlastne znamená „vlastniť“ digitálny produkt. Výsledok súdneho sporu by mohol významne ovplyvniť budúce praktiky herných vydavateľov v oblasti správy digitálneho obsahu a prístupu k online hrám.