Inžiniersky zázrak 21. storočia. Toto bude rekordne skoro postavený tunel, ktorý zmení európsky kontinent

Autor: Kristína Sudorová Čítanie na 4 min.

Projekt, ktorý zmení kontinent

Viete si predstaviť, že nastúpite v Španielsku do vlaku a o niečo málo cez päť hodín ako zázrakom vystúpite v Maroku? Cestovanie vlakom medzi jednotlivými mestami či štátmi je na dennom poriadku. Dostať  sa však až na iný kontinent je už iná liga. Áno, znie to ako námet na dobrý sci-fi film alebo knihu. Avšak najnovšie informácie hovoria, že sme k tomu bližšie než kedykoľvek predtým.

Nový projekt ponúka presne takúto možnosť – zo Španielska do Maroka za pár hodín vďaka podmorskému vlakovému tunelu. Myšlienka ako taká vôbec nie je nová. Po prvý raz sa o nej diskutovalo už v roku 1979, pričom štúdie prebiehali až do roku 1981. S projektom sa však ďalej pokročiť nepodarilo. Až doteraz.

Podvodný tunel spájajúci Európu s Afriku by mohol byť realitou do roku 2030. Čo však stojí za urýchlením tohto projektu? Jedným slovom – futbal. V roku 2030 sú totiž na pláne majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré sa budú konať práve v Španielsku, Portugalsku a Maroku.

Táto ostro sledovaná akcia rozhodne priláka nespočetné množstvo nadšencov, ktorí sa budú chcieť pohodlne a efektívne pohybovať medzi jednotlivými centrami diania. Práve preto sa kladie taký dôraz na čo najrýchlejšie dokončenie tejto stavby. Tieto predsavzatia sú nanajvýš ambiciózne a ich naplnenie by predstavovalo jednoznačný inžiniersky zázrak 21. storočia.

Tunel o dĺžke 38 kilometrov

Trasa medzi kontinentmi by začínala v hlavnom meste Španielska Madrid a viedla by cez mesto Algeciras na južnom konci Pyrenejského polostrova. Vlak by sa následne napojil na podvodný tunel pod Gibraltárskym prielivom  medzi Punta Paloma v Španielsku a Punta Malabata v Maroku. Ďalšia zastávka je už v marockom Tangere, až napokon príde do cieľovej destinácie Casablanca.

Celá trať bude mať celkovú dĺžku 38 kilometrov, z čoho 28 kilometrov bude zasadených pod hladinou mora v hĺbke 175 až 475 metrov. Môžete sa pripraviť na nerušenú päť a pól hodinovú cestu. Oficiálne náklady zatiaľ známe nie sú, no odhaduje sa, že výstavba by vyšla na približne 6 až 8 miliónov eur.

V rámci projektu sa počíta s troma paralelnými tubusmi. Dva z nich majú byť jednokoľajové pre vysokorýchlostné vlaky s priemerom 7,9 metra a jedným servisným tunelom s priemerom 6 metrov. Maximálny sklon trate bude podľa zdrojov 3 %.

Množstvo prekážok na ceste

S výstavbou to rozhodne nebude len tak. Konštruktéri a inžinieri sa totiž musia vysporiadať s viacerými nepríjemnými patáliami. Najväčšiu komplikáciu predstavuje aktívny tektonický zlom, ktorý prechádza Gibraltárskym prielivom. Ten totiž zvyšuje riziko zemetrasenia. Okrem toho sú značným problémom aj silné morské prúdy a tvrdé skalné podlažie.

Úspešné uskutočnenie tejto myšlienky by prinieslo niekoľko pozitív. Projekt by prilákal nové investície, priemyselné odvetvia a pracovné príležitosti. Cesta medzi kontinentmi by bola nielen dostupnejšia, pohodlná a efektívna, ale hlavne by prispela aj k šetreniu životného prostredia. Odhady uvádzajú, že ročne by sa tunelom mohlo prepraviť až 12,8 miliónov osôb. Okrem toho by sa zvýšila aj preprava tovaru a energetických zdrojov.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Vlaky sú oddnes drahšie. Ak nezvládnete online nákup, ZSSK vás „potrestá“

Autor: Peter

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) už dnes, 15. marca 2025, zavádza nový servisný poplatok. Pre cestujúcich, ktorí si lístok  nekúpia online,…

Už len chvíla. Apple začne podporovať kriticky dôležitú novinku z Androidov

Autor: Peter

Spoločnosť Apple je známa tým, že si svoje zariadenia drží "nakrátko." Má kompletnú kontrolu nielen nad hardvérom, ale aj softvérom.…

V TV nič drsnejšie nenájdete. Akčný klenot ohúril desiatky miliónov ľudí po svete

Autor: Zuzana Hlašeková

Reacher trhá rekordy Tretia séria obľúbeného akčného seriálu Reacher dosahuje fenomenálny úspech na Amazon Prime Video. Najnovšie štatistiky zverejnené spoločnosťou…

Google predstavil AI revolúciu Gemma 3: Konkurenciu je bez šance, má obrovskú výhodu

Autor: Peter

Gemma 3: Nový štandard v AI modeloch Najnovší prírastok do rodiny Gemma, ktorá si od svojho uvedenia na trh získala…

Zomrel zakladateľ najznámejšieho pirátskeho webu. Bol kontroverzný hneď dvojnásobne

Autor: Peter Steigauf

Spoluzakladal The Pirate Bay zomrel neďaleko Slovenska Carl Lundström sa do histórie zapíše ako finančný podporovateľ kultovej torrentovej webstránky The…

Totálne prekvapenie 2025. Je len marec, no tento smartfón už žiadny neprekoná

Autor: Peter

Xiaomi už pravidelne v prvom kvartáli nového roka predstavuje svoje najnovšie vlajkové lode. Inak tomu nie je ani tentokrát. Na…