Generatívna umelá inteligencia Microsoft Copilot bola predstavená v septembri 2023. Už v tom čase bolo jasné, že sa americký gigant poučil zo svojich chýb a na nový a atraktívny AI vlak naskočil ako jeden z prvých. Četbot poháňaný LLM GPT-4 dokázal upravovať či generovať texty, obrázky alebo hudbu v priebehu niekoľkých sekúnd.
Odvtedy sa toho však v AI svete zmenilo viac než dosť a to, čo nás vtedy fascinovalo, je dnes bežnou výbavou moderných nástrojov umelej inteligencie. Čo by ste však povedali na to, keby ste si vedeli priamo v prehliadači okrem textu či obrázku vygenerovať celú hru. Portál The Verge ukazuje, že Copilot od Microsoftu to dokáže už dnes.
Hrateľný Quake II vygenerovaný priamo v prehliadači? Prečo nie?
Začiatkom tohto roka Microsoft predstavil svoje plány v oblasti AI pre Xbox. Najzaujímavejšou novinkou bol jednoznačne generatívny model umelej inteligencie Microsoft Muse. Spoločnosť tvrdila, že dokáže vygenerovať plne hrateľnú hru a to v reálnom čase. Trénovanie modelu prebiehalo v spolupráci s vývojármi Ninja Theory, ktorý stoja za hrou Bleeding Edge. Práve z tejto hry vtedy Microsoft poskytol hrateľnú ukážku.
Presuňme sa o pár mesiacov neskôr a to, čo sa pôvodne prezentovalo ako výskumný projekt divízie Microsoft Research, je dnes realitou. Spoločnosť totiž zverejnila technologické demo, v ktorom priamo v prehliadači zahrať umelou inteligenciou vygenerovanú repliku hry Quake II. Maximálne rozlíšenie je na úrovni 640 x 360 pixelov, nepriatelia aj prostredie sú preto výrazne rozmazané a herný čas je taktiež limitovaný.
Microsoft síce pôvodne predviedol svoj model Muse AI pri 10 snímkach za sekundu a rozlíšení 300 x 180 pixelov, najnovšie demo beží pri hrateľnej snímkovej frekvencii.
Cieľ je pomôcť vývojárom s projektovaním budúcich titulov
Microsoft tvrdí, že Muse má do budúcna veľký potenciál. Svoje využitie by si mal nájsť u vývojárov, ktorí budú pomocou môcť vizualizovať svoje plánované hry a ušetriť im tak hodiny programovania a dizajnovania. „Mohli by ste si predstaviť svet, v ktorom by sa na základe herných údajov a videí mohol model naučiť staré hry a skutočne ich preniesť na akúkoľvek platformu, na ktorej by tieto modely mohli fungovať,“ povedal o projekte generálny riaditeľ Microsoft Gaming Phil Spencer.
„Hovorili sme o zachovaní hier ako o našom poslaní a tieto modely a ich schopnosť úplne sa naučiť, ako sa hra hrá bez toho, aby musel pôvodný engine bežať na pôvodnom hardvéri, nám otvárajú obrovské možnosti.“ Ukážka by mala byť už teraz dostupná pre predplatiteľov Copilot Pro v sekcii Copilot Labs. Je viac ako pravdepodobné, že Microsoft trénuje model na ďalších hrách a preto môžeme očakávať viac interaktívnych AI minihier. Rovnako tak sa môžeme tešiť na Copilota ako spoločníka pri hraní hier, ktorý by mal byť čoskoro dostupný v rámci Copilot Vision pre používateľov v programe Windows Insider.