Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Doklady v mobile majú masívny úspech u Slovákov. Toto všetko ešte len prinesú

Autor: Tomáš

Digitalizácia, alebo proces prechodu z analógových formátov na formáty digitálne, prináša nové možnosti a efektívnosť do rôznych oblastí nášho života.…

AKTUÁLNE: Google na kolenách. Bude musieť predať Chrome aj Android

Autor: Kristína Sudorová

Pád digitálneho giganta Google je jednoznačne jedna z najväčších spoločností na svete, ktorá absolútne dominuje digitálnym trhom s prehliadačmi či…

Slováci ich milovali. Legendárne filmy s monštrami dostanú aj špičkový seriál

Autor: Erik Košťany

Pacific Rim dostane seriál Minulý rok sa rozšírila informácia o tom, že dvojica filmov Pacific Rim (u nás pri prvom…

Toto nie je ďalšia bezcenná „tech-hračka“. Prečo ho tisíce rodičov považujú za absolútnu revolúciu?

Autor: Kristína Sudorová

Toto nie je len ďalšia hračka pre bábätko V 21. storočí je život bez najnovších moderných vychytávok takmer nemožný. Na…

Škandál: Windows 11 sa aktualizuje na počítačoch, kde to zakázali

Autor: Peter

V posledných dňoch sa vo firemnom IT svete objavil problém, ktorý zamestnal nejedného správcu IT. Na firemných počítačoch spravovaných prostredníctvom…

Slováci, neprehliadnite. Tento operátor rozdáva neobmedzené dáta zadarmo

Autor: Tomáš

S príchodom teplejších jarných dní trávi čoraz viac ľudí svoj čas vonku na čerstvom vzduchu, mimo kancelárii a nákupných centier.…