Rusko momentálne čelí viacerým sankciám, ktoré sa týkajú prakticky všetkých odvetví. Dôvodom je pretrvávajúci konflikt na Ukrajine.
Z tohto dôvodu sa krajina snaží vyvinúť vlastné riešenia v rôznych oblastiach, no minimálne v technologickom svete to zatiaľ nie je žiadna sláva. Potvrdzujú to aj nové herné konzoly, ktoré veľký úspech nezoženú. Na tému upozornil portál Techspot.
V marci tohto roka vyzval ruský prezident Vladimír Putin vládu, aby vyrobila ruské herné konzoly. Stacionárne, ale aj prenosné, a to spolu s operačnými systémami a cloudovými systémami na doručovanie hier. Inak povedané, s online obchodmi s hrami.
Takto dnes fungujú známe konzoly bežne, napríklad PlayStation či Xbox. Obe konzoly majú vlastný operačný systém a aj vlastné cloudové riešenia.
Ruské herné konzoly s vlastnými čipsetmi výkonom neohúria, skôr naopak
Keďže Rusko je výrazne sankcionované, snaží sa propagovať svoje vlastné produkty. Napríklad jedna z vyvíjaných konzol obsahuje procesor Elbrus, ktorý bol vyvinutý Moskovským centrom SPARC Technologies. Problémom je, že výkonom sa ani zďaleka nepribližuje dnešným moderným čipsetom od Intel, AMD či ARM. Čipset síce postačuje pre bežnú kancelársku prácu, no to je asi tak všetko.
„Dúfam, že moji kolegovia pristúpia k tejto úlohe s plnou zodpovednosťou a prídu s niečím skutočne prelomovým. Všetkým je zrejmé: Procesory Elbrus ešte nie sú na úrovni, ktorá je potrebná na to, aby mohli konkurovať PlayStation 5 či Xboxu. To znamená, že riešenie musí byť nekonvenčné,“ hovorí Anton Gorelkin, podpredseda výboru Štátnej dumy pre informačnú politiku.
Konzola bude používať vlastný operačný systém, ktorého názov zatiaľ nepoznáme. Môže to byť napríklad Aurora alebo Alt Linux. Ruská vláda zároveň pripúšťa, že zariadenie nebude na rovnakej úrovni ako konzoly súčasnej generácie. To ale nie je žiadnou novinkou a bolo by prinajmenšom čudné, keby tvrdila opak.
Propagácia na prvom mieste
Ruské konzoly by nemali byť určené len na hranie portov starších menej náročných hier, ale majú slúžiť predovšetkým na propagáciu a popularizáciu domácich videoherných produktov. Otázkou zostáva, ako sa k tomu postavia napríklad spotrebitelia, ktorí už majú skúsenosti s modernými hernými konzolami. Trúfame si tvrdiť, že späť sa len tak nevrátia len kvôli tomu, že konzola pochádza z Ruska.
Vyvíja sa však aj ďalšia herná konzola, ktorá by mala fungovať formou takzvaného cloud gaming, čiže hranie online. Na takéto zariadenie nie je potrebný výkonný hardvér, ale len rýchle a stabilné pripojenie. Očakáva sa, že toto zariadenie bude v prepočte stáť približne 40-45 eur.