Veľký pokrok v oblati 3D tlače
O takomto niečom môžeme na Slovensku len snívať. Japonsko opäť potvrdilo svoju povesť technologického lídra – tentoraz v oblasti stavebníctva. V odľahlej oblasti vznikla nová železničná stanica, ktorú kompletne postavili za menej ako šesť hodín. Podarilo sa to vďaka kombinácii 3D tlače a prefabrikovaných dielov, píše ZDF.
Všetko sa začalo o 23:57, keď z miestnej stanice odišiel posledný večerný vlak. V tom momente sa rozbehla výstavba novej budovy, ktorá nahradila pôvodnú drevenú konštrukciu z roku 1948.
Do príchodu prvého ranného spoja o 5:45 už na mieste stála nová, funkčná stanica. Nová stavba má viac než 9 metrov štvorcových a jej bielu fasádu zdobia motívy mandarínok a mečúňov. Práve tie sú typické pre japonskú oblasť Arida.
@nytimes Workers in a small rural town in Arida, Japan, built a new 3D-printed train station overnight, in what the railway’s operators say is a world first. Here’s how they did it in six hours. Japan trains 3dprinting
Štyri prefabrikované časti, vyrobené zo špeciálneho maltového materiálu, vytlačili vďaka 3D tlačiarňam v továrni v prefektúre Kumamoto a následne ich prepravili kamiónmi rovno na stavbu. Montáž zabezpečil žeriav, ktorý diely umiestnil na miesto len pár metrov od starej budovy.
Rýchlo a lacnejšie
Celý proces výstavby pomocou tejto technológie trval v praxi len šesť hodín, no treba povedať, že samotná výroba dielov predtým zabrala približne sedem dní. Napriek tomu ide o revolučne rýchly proces. Tradičná výstavba by si vyžadovala viac než dva mesiace a dvojnásobné náklady.
Spoločnosť West Japan Railway Company označila tento projekt za svetový rekord. Nová železničná stanica vznikla vďaka spolupráci s inovatívnou stavebnou firmou Serendix, ktorá diely tlačila vo svojej fabrike a následne ich prepravila na vzdialenosť 800 kilometrov do stanice Hatsushima.
Nová železničná stanica ako budúcnosť
„Je úžasné vidieť, ako rýchlo môže výstavba napredovať – ide o niečo, čo by pri bežnom stavebnom postupe nebolo možné,“ uviedla Yui Nishino, študentka, ktorá stanicu denne využíva. „Dúfam, že pomocou 3D tlače postavia aj ďalšie budovy.“

Technológia má okrem rýchlosti aj ďalšiu výhodu – výrazne znižuje potrebu pracovnej sily. Podľa slov prezidenta JR West Innovations, Rya Kawamota, ide o kľúčový faktor pre budúcnosť stavebného sektora v krajine so starnúcou populáciou.
Zatiaľ čo technológiu ešte musia doladiť a viac sa zamerať napríklad na inštalácie vo vnútri budovy, jej potenciál už teraz neradno spochybňovať. Japonsko chce opäť raz udávať smer v oblasti automatizovanej výstavby. Inšpirovať by sa veru mohlo aj Slovensko, pretože naša železničná infraštruktúra je roky v žalostnom stave.