S príchodom vianočného obdobia experti bijú na poplach. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vydala mimoriadne varovanie pred nebezpečnými internetovými obchodmi, ktoré môžu predstavovať vážne riziko pre spotrebiteľov. Medzi najčastejšie praktiky podvodných e-shopov patrí nedodanie zaplateného tovaru, ignorovanie oprávnených reklamácií či nemožnosť vrátenia peňazí nespokojným zákazníkom.
Situácia je alarmujúca najmä v kontexte blížiacich sa vianočných sviatkov, keď výrazne narastá počet online nákupov. Inšpekcia identifikovala až 36 problematických internetových obchodov, ktoré systematicky porušujú práva spotrebiteľov a ignorujú základné zákonné povinnosti.
Inšpektori zaznamenali rastúci trend sofistikovaných podvodov. Podozrivé e-shopy často lákajú na extrémne nízke ceny, agresívne zľavy či limitované ponuky. Existujú prípady, keď zákazníci prišli o stovky až tisíce eur. Podvodníci najčastejšie požadujú platbu vopred a po jej prijatí prestanú komunikovať.
Už nejde len o zjavne amatérske stránky plné preklepov. Dnešné podvodné e-shopy majú profesionálny dizajn, falošné recenzie a prepracovaný marketing na sociálnych sieťach.
Na ktoré e-shopy SOI upozorňuje?
– www.kutilsro.sk
– www.led-zrkadla.sk
– www.polskytovar.sk
– www.overeny-eshop.sk
– www.zlacnenytovar.sk
– rightdeal.sk
– mancini.sk
– urbantrend.sk
– nakupuj123.sk
– bonky. sk
– suprisimo.sk
– booho.sk
– finlando.sk
– rayray.sk
– fashy.sk
– gigastore.sk
– zozu.sk
– lunzo.sk
– shopolo.sk
– alabo.sk
-mobiluj.sk
– eleganceshop.sk
– autoelektrony.sk
– viagogo.sk
– rajpradla.sk
– zasielkonos.sk
– fashionline.com
– jordanshoes.com
– moletka.eu svet-siat.eu vip-moda.eu
– perfektna.sk
– kociky-leja.sk
– elekroeldo.sk
– sunsea.sk
– www.cyklosport-krampl.store
SOI odporúča spotrebiteľom venovať zvýšenú pozornosť overovaniu dôveryhodnosti internetových obchodov. Pred nákupom je kľúčové skontrolovať reálne kontaktné údaje, históriu firmy v obchodnom registri a autentické recenzie na nezávislých portáloch.
Okrem iného by spotrebitelia mali uprednostňovať platbu na dobierku alebo osobný odber. Pri platbe vopred využívajte výhradne zabezpečené platobné brány.
Koľko chcú Slováci minúť na Vianoce 2024?
Najnovší prieskum spoločnosti Alza, ktorý sa uskutočnil v októbri tohto roka, odhalil zaujímavé trendy v nákupnom správaní Slovákov počas vianočného obdobia. Priemerná suma, ktorú plánujú domácnosti investovať do vianočných darčekov, prekročí hranicu 400 eur. Informuje o tom slovenský Forbes.
Výskum, ktorý zahŕňal odpovede tisícok respondentov, priniesol aj pohľad na načasovanie sviatočných nákupov. Takmer polovica opýtaných, presne 48 percent, si darčeky zabezpečuje už v novembri. Tretina nakupujúcich preferuje prvú polovicu decembra a len desatina necháva nákupy na poslednú chvíľu pred sviatkami.
„V rebríčku popularity darčekov jednoznačne dominuje elektronika. Zaujímavý je však rastúci trend v oblasti kozmetiky a drogérie, ktorú si ako darček plánuje zaobstarať 14 percent respondentov,“ vysvetľuje Eliška Čeřovská, PR manažérka Alzy.
Na popredných priečkach sa umiestnili aj knihy s 13-percentným podielom a oblečenie, ktoré zvolilo vyše 12 percent opýtaných. Medzi ďalšie obľúbené darčekové položky patria hračky, domáce potreby či zážitkové darčeky. Nechýbajú ani doplnky stravy, šperky či potraviny a alkoholické nápoje.
Prieskum zároveň potvrdil, že moderní spotrebitelia preferujú kombinovaný spôsob nakupovania. Až 63 percent respondentov uvedlo, že pri výbere darčekov využívajú tak internetové obchody, ako aj kamenné predajne. Výhradne online nakupovaniu dáva prednosť 34 percent opýtaných, zatiaľ čo tradičné kamenné obchody samostatne využívajú len 3 percentá nakupujúcich.