Zákaz vesmírnej reklamy budí rozruch
Obavy astrónomov rastú. Satelity vypúšťané zo zeme určené na vesmírnu reklamu sa vraj môžu v budúcnosti stať novým štandardom. Americká astronomická spoločnosť (AAS) chce zakročiť. Tento mesiac vydala jasné vyhlásenie, v ktorom žiada zákaz vesmírnej reklamy s rušivým potenciálom. Na tému upozornil portál Gizmodo.
Prečo si astronómovia želajú prísnu reguláciu reklamy vo vesmíre, ktorú ľudia uvidia zo Zeme? Predstavuje podľa nich novú hrozbu pre tmavé a tiché nebo. Mohla by totiž negatívne ovplyvniť pozemské astronomické pozorovania. Už dnes napríklad existuje zákaz rušivej reklamy vo vesmíre, a to podľa federálneho práva USA. Aj keď toto pravidlo platí už desaťročia, rastú obavy, že v praxi sa začne obchádzať. Motivácia je jasná: Vysoká komerčná hodnota takejto reklamy.
Odborníci však trvajú na svojom. „Federálny zákaz rušivej vesmírnej reklamy v USA predstavuje kritickú obranu proti znečisteniu prirodzenej oblohy súkromnými záujmami,“ zdôraznil americký astrónom James Lowenthal.
Prsty v tom majú ruské firmy
Príkladom aktivít v tejto oblasti je ruská spoločnosť Avant Space. Tá už testuje technológiu pre budúcu flotilu satelitov, ktoré majú byť schopné vo vesmíre formovať logá alebo iné obrazy pomocou laserov.
Ďalšia ruská spoločnosť StartRocket ešte v roku 2019 ohlásila zmluvu s ruskou pobočkou PepsiCo na propagáciu energetického nápoja pomocou vesmírnej reklamy. Spoločnosť PepsiCo však neskôr vyhlásila, že po experimentálnom teste s vysokoletiacim balónom tento projekt neplánuje realizovať.
Americká astronomická spoločnosť v oficiálnom vyhlásení požaduje globálny zákaz rušivej vesmírnej reklamy prostredníctvom medzinárodnej dohody, zmluvy alebo zákona. Zároveň vyzvala americkú delegáciu v OSN a jej Komisiu pre mierové využívanie vesmíru (COPUOS), aby podporila takýto zákaz.