Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) už dnes, 15. marca 2025, zavádza nový servisný poplatok. Pre cestujúcich, ktorí si lístok nekúpia online, sa cesta vlakom poriadne predraží. Kúpa lístka v pokladnici stojí o jedno euro viac, ak si ho kupujete priamo vo vlaku, zaplatíte až o 3 eurá viac.
Spoločnosť zavedenie tohto poplatku zdôvodňuje vysokými nákladmi na predaj bežných lístkov. Napríklad náklady na papierový lístok stoja ZSSK dokonca viac ako 1 euro, pričom náklady na kúpu lístka online sú menej ako 30 centov. Podrobnejšie sme sa téme venovali v tomto článku.
Kampaň na staniciach, ľuďom s kúpou poradia zamestnanci ZSSK
ZSSK k tomuto rozbehla veľkú informatívnu kampaň na vlakových staniciach. Cestujúcim, ktorí si nevedia lístok zakúpiť online, pomáhajú na 10 staniciach priamo zamestnanci spoločnosti. Do 21. marca budú k dispozícii na Hlavnej stanici v Bratislave, a na staniciach v Trenčíne, Trnave, Nitre, Nových Zámkoch, Banskej Bystrici, Žiline, Poprade-Tatry, Košiciach a v Prešove.

ZSSK zároveň uvádza, že dlhodobé trendy ukazujú rast digitalizácie, s čím je spojený aj nákup cestovných lístkov online. To je možné urobiť buď prostredníctvom SMS, na e-shope zssk.sk či v mobilnej aplikácii IDeme vlakom. Všetky tieto online spôsoby v posledných rokoch stúpajú na popularite, zatiaľ čo predaj v pokladniciach dlhodobo klesá.
„Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich. Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 % zľavou, ľudovo povedané zadarmo,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Za spiatočný lístok zaplatíte poplatok dvakrát
Pokiaľ si chcete zakúpiť spiatočný lístok priamo na stanici, vyjde vás dve eurá. Jedno euro smerom tam a druhé späť. Poplatok 3 eurá za nákup lístka vo vlaku platí aj vtedy, ak cestujete zo stanice, na ktorej pokladnica nie je. Mnoho ľudí pravidelne cestuje vlakom na kratšie trasy, napríklad dochádzajú do práce. V ich prípade môže kúpa lístka offline predstavovať nezanedbateľnú časť celkovej ceny cestovného. V prípade dlhších trás to až také výrazné nie je, no určite nepoteší.

Cestujúci majú však stále možnosť cestovať za rovnakú sumu, bez poplatkov navyše. V dnešnom svete má v ruke smartfón takmer každý a stiahnuť si doň aplikáciu nie je nič náročné. Existujú však aj ľudia s telefónmi, ktoré nemajú prístup k internetu či možnosť inštalovať aplikácie. Pre tých je stále k dispozícii zakúpenie SMS lístka.
ZSSK uvádza, že existujú aj výnmky, v týchto prípadoch poplatok neexistuje
Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu.
ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.